Po ostatniej miesiączce kobieta staje się podatna na wiele schorzeń – zwyrodnienia stawów, osteoporozę, choroby serca, ale także depresję. Powodów do pogorszenia nastroju nie brakuje: uderzenia gorąca, nocne poty, nietrzymanie moczu, zmiany w wyglądzie i sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, coraz większe kłopoty z niedomagającymi rodzicami). Dodatkowo niedobór estrogenów wpływa na zmniejszenie stężenia serotoniny, dopaminy i adrenaliny. Efektem czego są: lęk, rozdrażnienie, niepokój, zaburzenia snu i koncentracji.

SKĄD CUKRZYCA ?

Depresja sprzyja insulino oporności (obniżonej wrażliwości organizmu na działanie insuliny – hormonu odpowiedzialnego za regulację poziomu cukru we krwi) i w konsekwencji wystąpieniu cukrzycy typu 2. Po 60. roku życia choruje na nią co piąta kobieta. Dlaczego?

„Poprawiamy” sobie nastrój jedzeniem, a zwłaszcza słodyczami. Skutek? 60 procent kobiet powyżej 50 roku życia ma nadwagę lub otyłość. Sprzyjają temu zmiany stężeń hormonów płciowych, które spowalniają przemianę materii, a zwłaszcza rozkład tłuszczów;

zaburzenia hormonalne mają wpływ na wydzielanie przez tkankę tłuszczową adiponektyny, białka, które m.in. zwiększa insulino wrażliwość tkanek i wpływa na regulację łaknienia;

po menopauzie dochodzi do rozregulowania znajdujących się w mózgu mechanizmów kontroli ilości przyjmowanego pokarmu (jemy więcej tłuszczu).

Leki stosowane przy depresji (np. zawierające mirtazapinę) zwiększają apetyt

Kobiety, które zmagają się z depresją i przyjmują na nią leki, mają wyższy wskaźnik BMI i obwód w talii. Do takiego stanu rzeczy przyczynia się również wzrost poziomu białka C–reaktywnego (CRP) – co świadczy o toczącym się w organizmie stanie zapalnym, a to sprzyja rozwojowi cukrzycy typu 2.

Zmiany w stężeniu hormonu FSH (folikulotropina), który po-budzą wydzielanie estrogenów, powodują zaburzenia snu. Natomiast rozregulowanie rytmów dobowych wskutek zbyt małej ilości lub złej jakości snu źle wpływa na pracę trzustki – co z kolei skutkuje opornością komórek organizmu na insulinę.

MOŻNA ZAPOBIEC

Jak uniknąć zagrożenia cukrzycą po menopauzie?

Sprawdzaj co najmniej raz do roku stężenie glukozy we krwi i cholesterolu; kontroluj ciśnienie – cukrzyca idzie w parze z chorobami serca i naczyń. Nie lekceważ diety: jedz owoce, warzywa, ryby, produkty pełnoziarniste, oleje roślinne, ogranicz spożycie cukru, soli i tłuszczów zwierzęcych. Tłuszcz zwiększa stan zapalny organizmu i przyczynia się do zaburzeń hormonalnych, powodując otyłość; Z zrezygnuj z palenia tytoniu. Naucz się technik relaksacji, aby radzić sobie ze stresem (krótkie filmy z ćwiczeniami oddechowymi znajdziesz w internecie na kanale YouTube).

Wspieraj nasz portal - UDOSTĘPNIAJ