W dzisiejszych czasach zaczynamy rozumieć znaczenie snu dla poprawy ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia. Badania potwierdzają, że kiedy ludzie śpią mniej niż 6 godzin, są bardziej narażeni na rozwój chorób. Korzyści dla zdrowia ze snu są ogromne, poprawiają pamięć, wyostrzenie uwagi, zmniejszenie stresu, zmniejszenie ryzyka depresji, pomoc w utrzymaniu masy ciała, rozwój budowy mięśni, utrzymanie zdrowego serca, zmniejszenie stanu zapalnego, poprawę popędu płciowego i utrzymanie młodości.

Ilość potrzebnego snu

Jeśli chodzi o nasze zdrowie, jedną z często niedocenianych rzeczy jest ilość potrzebnego nam snu. Jasne, może dobrze się odżywiasz i ćwiczysz, ale możesz szybko zauważyć pogorszenie zdrowia, jeśli nie śpisz przynajmniej 8 godzin. Czy śpisz wystarczająco długo? Jak się czujesz, gdy budzisz się rano? Jeśli cierpisz na brak energii w ciągu dnia, istnieje szansa, że potrzebujesz więcej snu.

To kolejny powód, aby się przespać, prawda?

Oto kilka powodów, dla których warto się wysypiać

Powody, dla których warto się wysypiać

Sen a długowieczność

Badanie po badaniu wykazało, że ludzie, którzy śpią mniej, częściej umierają w młodszym wieku. Może to wynikać ze zwiększonego prawdopodobieństwa wykrycia infekcji w wyniku osłabienia układu odpornościowego. Wystarczająca ilość snu pomaga zapewnić optymalne funkcjonowanie układu odpornościowego.

Poprawa pamięci

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że podczas snu twój umysł tak naprawdę ciężko pracuje nad połączeniem wydarzeń dnia i przekształceniem ich w pamięć długoterminową. Ta technika mózgu jest znana jako konsolidacja i jest bardzo ważna. Dlatego po ciężkim dniu w szkole, jeśli nie śpisz wystarczająco dobrze, prawdopodobnie nie zapamiętasz żadnej zdobytej wiedzy. Zrób sobie przysługę; im ciężej pracuje twój mózg w ciągu dnia, tym więcej snu w nocy potrzebujesz.

Sen a stres

Stres jest zabójcą, chociaż wiele osób nie rozumie, co oznacza to stwierdzenie. Faktem jest, że stres utrzymuje nas przy życiu, ale tak jak w przypadku wszystkich innych rzeczy w życiu, zbyt szybko staje się udręką. Hormon stresu sprawia, że rano wstajemy z łóżka, a także pozwala nam radzić sobie z codziennymi przeszkodami, jakie mogą nas spotkać w codziennym życiu. Jednak chronicznie podwyższone poziomy hormonu stresu nie tylko upośledzają liczne układy organizmu, ale także powodują szybkie pogorszenie się stanu zdrowia.

Na szczęście sen jest jednym z najlepszych naturalnych sposobów zmniejszenia stresu, częściowo ze względu na naturalne podwyższenie poziomu hormonu wzrostu i melatoniny, które występują podczas snu. Bezsenność pogarsza wpływ stresu na nasze ciało, ale na szczęście po kilku nocach z rzędu dobry sen zwykle wystarcza, aby pomóc zresetować równowagę organizmu.

Sen a ryzyko depresji

Chociaż mogą istnieć różnice genetyczne, które powodują, że dana osoba ma większe ryzyko depresji, może się to zdarzyć każdemu, szczególnie gdy nie wysypia się wystarczająco. Wynika to z faktu, że niewystarczający sen może zaburzyć delikatną równowagę substancji neurochemicznych w mózgu, między innymi dopaminy i serotoniny, dwóch bardzo ważnych substancji chemicznych odpowiedzialnych za utrzymanie nastroju.

Leki na receptę mogą sztucznie zapobiegać rozpadowi serotoniny, ale działają one tylko krótkotrwale i zwykle mają wiele skutków ubocznych.

Sen zmniejsza stany zapalny

Sen jest w rzeczywistości jednym z najsilniejszych darmowych leków przeciwzapalnych, jakie mamy do dyspozycji. Wiele chorób i zaburzeń ciała jest związanych ze wzrostem stanów zapalnych, takich jak cukrzyca, choroby serca i przedwczesne starzenie się. Badania wykazały, że sen pomaga obniżyć poziom białek zapalnych we krwi, w szczególności białka C-reaktywne . Ludzie, którzy śpią mniej niż 6 godzin w nocy, mają podwyższony poziom tego białka i wyższe ryzyko rozwoju stanów zapalnych, a w połączeniu z podwyższonym poziomem hormonu kortyzolu, skutki mogą być katastrofalne.




Sen a starzenie się

Jednym z pierwszych widocznych objawów niewystarczającego snu jest przyspieszone starzenie się, szczególnie widoczne na skórze. Przejawia się to w źle wyglądającej skórze i w rozwoju zmarszczek oraz drobnych linii na twarzy, a także przedwczesnym siwieniu włosów. Sen pomaga zapewnić zdrowy obrót komórek i może również zapobiegać przedwczesnemu siwieniu włosów.

Sen może pomóc w zapobieganiu rakowi

Czy wiesz, że osoby pracujące na późnych zmianach są bardziej narażone na raka piersi i jelita grubego? Uważa się, że melatonina, hormon regulujący cykl snu i czuwania, chroni przed rakiem. Upewnij się, że w sypialni jest ciemno i unikaj korzystania z elektroniki przed snem, aby pomóc ciału produkować melatoninę, której potrzebujesz.

Dłuższy sen pomoże ci schudnąć

Naukowcy odkryli, że ludzie, którzy śpią mniej godzin w ciągu nocy, częściej mają nadwagę lub otyłość. Uważa się, że brak snu wpływa na równowagę hormonów w organizmie, które wpływają na apetyt. Stwierdzono, że hormony grelina i leptyna, które regulują apetyt, są zaburzone przez brak snu. Jeśli chcesz utrzymać wagę lub schudnąć, nie zapominaj o regularnym wysypianiu się.