Skurcze mięśni nóg przed snem czy nocne skurcze nóg – są to bóle, które dotykają wielu z nas. Mogą powodować, że osoba budzi się z bólu i nie może spać.

Nocne skurcze nóg zwykle występują w łydce, ale mogą również powodować ból w udach i stopach. Ból ten w nocy może trwać zaledwie kilka sekund lub kilka minut. Jednak potem ból mięśni może utrzymywać się przez resztę nocy lub nawet do następnego dnia. Zarówno mężczyźni jak i kobiety cierpią na skurcze nóg podobnie. Pojawiają się częściej u dorosłych osób powyżej 50 roku życia.

Skurcze mięśni nóg w nocy to nie to samo, co zespół niespokojnych nóg

Zarówno nocne skurcze nóg, jak i zespół niespokojnych nóg (RLS) występują podczas godzin snu, ale jest to jedyne podobieństwo pomiędzy tymi dwoma stanami. Istnieje wiele różnic między skurczami nóg w nocy a zespołem niespokojnych nóg, w tym:

  • RLS nie powoduje bólu, podczas gdy nocne skurcze nóg powodują
  • RLS bardziej sprawia dyskomfort, przypomina mrowienie w nogach
  • RLS powoduje chęć poruszania nogami, podczas gdy nocne skurcze nóg często uniemożliwiają ruch
  • Poruszanie nogą w RLS oferuje ulgę – poruszanie nogą w nocnych skurczach nóg jest niemożliwe

Skurcze mięśni nóg w nocy – przyczyny i czynniki ryzyka

Skurcze nocne

Dokładna przyczyna nocnych skurczów nóg jest często nieznana, ale potencjalne przyczyny i czynniki ryzyka to:

  • Siedzenie przez dłuższy czas
  • Przeciążenie mięśni w nodze
  • Długie stanie lub praca na podłogach betonowych
  • Nieprawidłowa postawa podczas siedzenia

Schorzenia i stany przyczyniające się do nocnych skurczów nóg:

  • Ciąża
  • Alkoholizm
  • Odwodnienie
  • Choroba Parkinsona
  • Zaburzenia mięśniowo-nerwowe
  • Zaburzenia budowy ciała takie jak płaskostopie
  • Zaburzenia endokrynologiczne, takie jak cukrzyca

Nocne skurcze mięśni nóg – leczenie i zapobieganie

Leczenie nocnych skurczów nóg zależy od przyczyny. Na przykład, jeśli przyczyną twoich nocnych skurczów nóg jest odwodnienie, upewnij się, że jesteś dobrze nawodniony przez cały dzień.

Inne metody leczenia i profilaktyki nocnych skurczów nóg to:

  • Użyj kasztanów, które, jak wykazano zwiększają przepływ krwi do nóg
  • Zastosuj miejscowo olej magnezowy przed snem, aby złagodzić ból
  • Przed snem weź relaksującą, ciepłą kąpiel, aby złagodzić napięcie mięśni
  • Przykładaj termofor na dotknięty obszar
  • Spróbuj leczenia akupunkturą, aby rozluźnić napięte mięśnie nóg
  • Upewnij się, że nie ma niedoboru magnezu lub potasu – niedobory obu minerałów są powiązane ze skurczami mięśni
  • Rozciągnij nogi przed snem
  • Noś buty ortopedyczne i unikaj wysokich obcasów

Co zrobić, gdy wystąpią skurcze mięśni?

Kiedy uderza nocny skurcz mięśni, możesz poczuć się sparaliżowany. Umiejętność właściwego radzenia sobie z atakiem zapewni ci ulgę i sprawi, że poczujesz się mniej dotknięty.

Oto kilka wskazówek, jak lepiej radzić sobie z nocnymi skurczami nóg:

1. Siedząc na podłodze wyciągnij obie nogi przed siebie. Teraz wygnij stopy w kostkach i skieruj palce w stronę swoich kolan.
2. Wstań powoli i pochodź trochę – potrząsanie nogami może również poprawić przepływ krwi.
3. Delikatnie masuj obszar ruchem okrężnym.
4. Zjedz łyżkę żółtej musztardy, aby złagodzić dyskomfort