Problem ze zrzuceniem zbędnych kilogramów? Poczucie zmęczenia, osłabienie odporności, częste problemy jelitowe? A może wysokie ciśnienie krwi lub męczące objawy alergii? Na te i inne dolegliwości może pomóc spirulina. Co jednak kryje się pod tą tajemniczą nazwą? Poniżej odpowiemy na kilka pytań i zagadnień związanych właśnie ze spiruliną.

Czym jest spirulina?

Spirulina jest handlową nazwą mikro algi z gromady sinic o zielononiebieskiej barwie i kształcie spirali. W naturalnym środowisku algi te rosną w ciepłych, krystalicznie czystych wodach o dużym nasłonecznieniu, w których występują liczne składniki mineralne. Ze względu na niezwykle wymagające warunki uprawowe, hodowanie spiruliny na potrzeby rynkowe odbywa się przy użyciu specjalistycznych aparatur.

Spirulina i jej właściwości zdrowotne

Spirulina i jej właściwości zdrowotne

Spirulina dzięki swoim właściwościom oraz wysokiej zawartości wartości odżywczych zaliczana jest do grupy superfood, czyli super żywności. Spirulina wspomaga odchudzanie poprzez pobudzenie przemiany materii i poprawę metabolizmu. Zwiększa również witalność i odporność organizmu, jednocześnie zmniejszając poziom złego cholesterolu we krwi. Ponadto uważana jest jako skuteczny środek detoksykujący organizm, poprawiający pracę jelit i obniżający ciśnienie krwi (działanie przeciwzakrzepowe). Jako prawdziwy superfood spirulina zapobiega również stłuszczaniu się wątroby oraz wykazuje działanie neuroprotekcyjne.

Spirulina z powodzeniem może być stosowana również przez cukrzyków, gdyż jedną z jej właściwości jest regulacja glikemii, a także u osób cierpiących na alergię. Spirulina zmniejsza bowiem objawy alergiczne w postaci swędzenia, nieżytu nosa, przekrwienia błon śluzowych, czy kichania. Ponadto spirulina normalizuje przemianę jodu w organizmie, dlatego polecana jest jako uzupełnienie diety u osób z problemami tarczycowymi.

Właściwości spiruliny w dużej mierze spowodowane są wysoką zawartością kwasu gamma-linolenowego, którego związki działają również przeciwzapalnie, łagodząc chociażby bóle menturacyjne, a także poprawiają wygląd włosów, paznokci i skóry.

Wartości odżywcze spiruliny

Spirulina to roślina, której ogromne właściwości zdrowotne doceniane były już przez Azteków. Teraz natomiast alga ta zdobyła uznanie wśród dietetyków oraz ekspertów do spraw żywienia ze względu na swoją zawartość składników mineralnych i wartości odżywczych.

Spirulina bogata jest w białko. Jego zawartość może być nawet trzy razy większa niż w przypadku mięsa czy nabiału. Ponadto wysoka zawartość aminokwasów oraz niezbędnych kwasów tłuszczowych sprawia, że spirulina jest w stanie dostarczyć niezwykle istotne mikro- i makroskładniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

Spirulina – wartości odżywcze, witaminy, minerały w 100 gramach

Wartości odżywcze:

  • Energia (kcal) – 290 g
  • Białko – 57.47 g
  • Tłuszcz – 7.72 g
  • Węglowodany – 23.90 g (w tym cukry: 3.10 g)
  • Błonnik – 3.6 g
  • Witaminy
  • Witamina C – 10.1 mg
  • Tiamina – 2.380 mg
  • Ryboflawina – 3.670 mg
  • Niacyna – 12.820 mg
  • Witamina B6 – 0.364 mg
  • Kwas foliowy – 94 µg
  • Witamina A – 570 IU
  • Witamina K – 25.5 µg

Minerały:

  • Wapń – 120 mg
  • Żelazo – 28.50 mg
  • Magnez – 195 mg
  • Fosfor – 118 mg
  • Potas – 1363 mg
  • Sód – 1048 mg
  • Cynk – 2 mg

Źródło: National Nutrient Database for Standard Reference

Porównując ilość witamin i minerałów oraz wartości odżywcze spiruliny z innymi zdrowymi produktami to ten rodzaj algi zawiera 3 razy więcej wapnia niż mleko, prawie 4 razy więcej beta karotenu niż karotka, a także ponad 2 razy więcej żelaza niż szpinak. Spirulina może więc stanowić świetne uzupełnienie diety o ważne dla organizmu witaminy i minerały.

Zastosowanie spiruliny

Zastosowanie spiruliny

Ze względu na swoje właściwości spirulina stosowana jest zarówno w medycynie, kosmetyce, jak i kuchni.

W medycynie spirulina w tabletach traktowana jest przeważnie jako suplement diety, wspomagający dostarczenie organizmowi niezbędnych wartości odżywczych, składników i minerałów.

W kuchni natomiast z powodzeniem można zastosować spirulinę w proszku jako dodatek do koktajli, zmiksowanych napojów, jogurtów, chleba, sałatek oraz innych potraw, najlepiej podawanych na zimno, aby nie utracić jej cennych minerałów i witamin. Ze względu na swój specyficzny posmak szpinaku o lekkiej orzechowej nucie spirulina jest stosowana w kuchni w większości przypadków przez aspekt zdrowotny, ale nie tylko. Dzięki swojej pięknej zielono-niebieskiej barwie może dodać wyjątkowego koloru niejednej potrawie, służąc jako naturalny barwnik.

Spirulina jako popularny w ostatnim czasie superfood znalazła również swoje zastosowanie w kosmetyce. W drogeriach oraz aptekach można znaleźć wiele gotowych produktów z dodatkiem spiruliny, które dzięki jej właściwościom poprawią wygląd i koloryt skóry, odżywiając ją i ujędrniając. Ponadto spirulina wykorzystywana jest również w kremach na wypryski, przebarwienia i zaczerwienienia, a także w produktach antycellulitowych. Spirulina w pudrze lub w proszku może być również zastosowana jako dodatek do kąpieli, czy domowej maseczki.

Spirulina a dawkowanie

Spirulina niezależnie od swojej formy, czy to w tabletach, proszku, czy pudrze zawsze musi być stosowana zgodnie z zaleceniami producenta. W przypadku chęci wprowadzenia spiruliny do swojej diety zaleca się konsultację z lekarzem, szczególnie przy jednoczesnym przyjmowaniu leków lub suplementów.

Większość producentów spiruliny zaleca dawkowanie od 1 do 10 gramów proszku dziennie. Optymalna dawka, pozwalająca na uzupełnienie diety w niezbędne minerały i składniki odżywcze to 4 gramy.




Zawsze należy zaczynać od najmniejszej dawki spiruliny i zwiększać ją wraz z czasem stosowania nieprzekraczając maksymalnych ilości wskazanych przez producenta. Przy zażywaniu alg jako suplementu ważna jest systematyczność, gdyż pierwsze efekty zauważalne są po około dwóch tygodniach.

Spirulina – przeciwwskazania

Spirulina – przeciwwskazania

Spirulina mimo swoich wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych nie może być stosowana przez każdego. Spiruliny nie powinny zażywać kobiety w ciąży i matki karmiące oraz dzieci bez konsultacji z lekarzem. Ponadto spirulina nie może być stosowana przez osoby chore na fenyloketonurię i choroby autoimmunologicznymi, a także przez osoby przyjmujące leki immunosupresyjne i zwiększające krzepliwość krwi.

W przypadku stwierdzonych innych chorób, czy przyjmowania leków bądź suplementów zawsze zaleca się konsultację lekarską przed zaczęciem stosowania spiruliny.

Jaką spirulinę kupić i gdzie?

Spirulina spirulinie nie jest równa… Przy jej wyborze należy zwrócić szczególną uwagę na źródło pochodzenia i uprawy. Ma to ogromne znaczenie, gdyż nieprawidłowe warunki uprawy spiruliny mogą być przyczyną jej zanieczyszczenia niebezpiecznymi dla zdrowia substancjami np. ołowiem, arsenem, czy związkami glinu. Warto zatem decydować się na spirulinę pochodzącą z ekologicznych upraw zgodnych z narzuconymi restrykcjami bez zawartości szkodliwych wypełniaczy i dodatków.

100% naturalną spirulinę w atrakcyjnej cenie znajdziesz na stronie sklepu delikatesy-francuskie.pl.