Post, głodówka, dieta – trzeba przyznać, że te słowa większości z nas kojarzą się z wyrzeczeniami, katorgą i ogólnym nieszczęściem. Post ma znaczenie nie tylko zdrowotne ale też, dla osób wierzących, duchowe. Innymi słowy ma za zadanie oczyszczać nie tylko ciało ale też duszę.

Głodówka wcale nie oznacza, że mamy nic nie jeść i przymierać głodem. W ten sposób bardziej sobie zaszkodzimy niż pomożemy, a przecież nie o to tutaj chodzi.

Prorok Daniel i doktor Dąbrowska

Bycie na diecie nie ma być modne. Ma oczyścić nasz organizm z toksyn. Istnieje wiele różnych diet, w tym głodówki opierające się wyłącznie na piciu wody przez kilka dni ale jest też biblijny post Daniela, który na nowo, wypromowała doktor Ewa Dąbrowska. Osoba będąca na diecie owocowo-warzywnej, przez maksymalnie czterdzieści dni, je tylko i wyłącznie warzywa (z grupy nisko skrobiowych) oraz nisko cukrowe owoce. Dieta doktor Dąbrowskiej, określana także mianem postu Daniela składa się z dwóch etapów i ma wiele zdrowotnych zastosowań.

Kiedy warto przejść na dietę owocowo-warzywną?

Dieta owocowo-warzywna

Pierwszym argumentem, przemawiającym za zastosowaniem diety z owoców i warzyw jest oczyszczenie organizmu z toksyn, które wchłaniamy z pożywienia, i niekiedy robimy to przez lata. Nasz organizm staje się czymś na wzór rozregulowanej machiny a wszystko, co jest zanieczyszczone, nie może nam dobrze służyć. Jest to naturalna kuracja o zbawczym działaniu. Dzięki niej pozbywamy się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Wspieramy nasz organizm w procesie samoregeneracji. Zmniejszamy ryzyko wystąpienia śmiertelnych chorób, w tym nowotworów. Wypowiadamy walkę nadwadze i otyłości, która nigdy nie jest naszym sprzymierzeńcem. Odstawiamy wszystkie pokarmy wysokoenergetyczne oraz produkty wysoko przetworzone. Jemy tylko owoce i warzywa, ale nie wszystkie.

Nie musisz cierpieć

Ważną zaletą diety owocowo-warzywnej – postu oczyszczającego cały nasz organizm jest to, że możemy jeść ile chcemy! Nie musimy ograniczać się do pięciu posiłków, co cztery godziny. Gdy mózg podpowiada nam, że zaraz będzie po nas, bo padniemy, tacy jesteśmy głodni, wówczas możemy sobie podjeść, ale tylko to, co przewiduje nasze okrojone, ale za to zdrowe i naturalne menu. By mówić o efektach, należy przez minimum dziesięć dni przyjmować dzienną dawkę energetyczną z owoców i warzyw, wynoszącą 600 kcal.

Menu warzywno-owocowe

Warzywa nisko skrobiowe to takie, które zawierają niską zawartość skrobi. Są to takie produkty jak:

  • pomidory
  • papryka
  • ogórki
  • zielona sałata
  • rzodkiewka
  • marchew
  • buraki
  • kalafior
  • brokuły
  • zioła
  • kabaczek
  • por
  • cebula

Z nich możemy przyrządzać pożywne koktajle, sałatki, zupy (bez dodatku tłuszczu) oraz surówki czy soki. Dla urozmaicenia tego menu, warto sięgnąć po owoce o niskiej zawartości cukru:

  • jagody
  • jabłka
  • cytryny
  • grejpfruty

Ponadto warto pamiętać o dużej ilości płynów, zwłaszcza wody w proporcji 2-3 litrów dziennie.

Co odstawiamy?

Czego nie jeść na diecie

Za uwagę, podczas postu Daniela czy też, jak kto woli, diety doktor Dąbrowskiej odstawiamy a najlepiej zapominamy o istnieniu białej mąki, białego cukru, produktach w proszku, słodyczach, alkoholu, napojach gazowanych, szybkich przekąskach, mięsie, żółtym serze, sztucznych barwnikach, dżemie, kawie oraz herbacie. Podjecie wyzwania jakim jest dieta doktor Ewy Dąbrowskiej powinna wiązać się z trwałymi zmianami w naszych żywieniowych nawykach. Tylko wówczas będzie ona miała jakikolwiek sens. Bo odtruwanie organizmu po to, by zaraz z powrotem go zaśmiecić, po prostu mija się z celem.

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej to pół post o charakterze owocowo – warzywnym. Poniżej przedstawiamy jadłospis diety, która obecnie jest najbardziej popularna. Zachęcamy do wypróbowania menu i przepisów na oczyszczające dania, co pozwoli w ciągu 14 dni stracić nawet 5 kilogramów, poczuć przypływ energii, a także poprawić swoje samopoczucie.

Przykładowy jadłospis dr Ewy Dąbrowskiej na 7 dni

Jadłospis dr Ewy Dąbrowskiej

Autorka diety wyraźnie podkreśla, że zaproponowana przez nią kuracja nie powinna być stosowana jednorazowo. Wskazuje, że warto powtarzać ją co miesiąc, przeznaczając na to tydzień. Dietę można stosować również krócej. Co istotne, po każdym okresie postu dr Dąbrowskiej należy wracać do zdrowego odżywiania.

Dzień 1

Śniadanie:
– napój przygotowany z kiszonych ogórków, doprawiony koperkiem oraz czosnkiem;
– surówka ze świeżych pomidorów i ogórka kiszonego, posypana szczypiorkiem oraz posiekaną cebulką;
– surówka z białej kapusty z dodatkiem jabłka;
– gotowany burak podany w plasterkach;
– napój z melisa;
– sok z marchewki.

Obiad:
– zupa z zielonego groszku;
– sałatka przygotowana z ugotowanej kapusty kiszonej z dodatkiem pora oraz świeżych pomidorów;
– sałatka z selera i jabłka z dodatkiem kapusty pekińskiej i ugotowanych suszonych śliwek;
– sok z czarnej porzeczki;
– grejpfrut.

Kolacja:
– mus ze świeżych pomidorów i jabłek;
– przecier z ugotowanych jabłek z truskawkami podawany na ciepło;
– sałatka ze świeżych pomidorów i zielonej papryki z dodatkiem cebuli oraz szczypiorku;
– surówka z kapusty pekińskiej z dodatkiem świeżego ogórka, cebuli oraz kopru;
– napój z owoców dzikiej róży.

Dzień 2

Śniadanie:
– napój z soku z kiszonej kapusty doprawiony natką pietruszki;
– brukselka z kalarepą posypane koperkiem;
– surówka z marchewki oraz jabłka;
– sałatka z białej kapusty z dodatkiem zielonej papryki, moreli, kopru polana sosem winegret;
– pieczone jabłko;
– ziołowa herbata.

Obiad:
– zupa jarzynowa z dodatkiem ogórka kiszonego;
– gołąbki z nadzieniem warzywnym polane sosem pomidorowym;
– sałatka z kiszonej kapusty z dodatkiem jabłka i ugotowanych śliwek suszonych;
– sałatka ze świeżych pomidorów posypana szczypiorkiem;
– kompot z jabłek oraz moreli;
– kiwi.

Kolacja:
– napój z jabłek i mięty;
– sałatka z gotowanych buraków z dodatkiem cebuli i jabłek podawana na ciepło;
– surówka z białej kapusty z dodatkiem kiszonego ogórka, czerwonej papryki oraz kopru;
– sałatka ze świeżych pomidorów z dodatkiem cebuli i szczypiorku;
– herbatka z melisy.

Dzień 3

Śniadanie:
– sok z marchewki i dodatkiem soku z cytryny;
-barszcz z kiszonych buraków doprawiony czosnkiem oraz koperkiem podawany na ciepło;
– sałatka z cukinii, białej kapusty i papryki z dodatkiem sosu winegret;
– surówka z marchewki i jabłka skropiona sokiem z cytryny;
– sok z grejpfruta.

Obiad:
– zupa szpinakowa z dodatkiem jarzyn;
– sałatka z cukinii, włoskiej kapusty, pora i papryki posypana koperkiem;
– sałatka z ogórka świeżego i kiszonego z dodatkiem cebuli, kopru oraz mięty;
– grejpfrut pokrojony z kostkę polany sokiem porzeczkowym.

Kolacja:
– napój z jabłka oraz czarnej rzepy;
– sok z kiszonych ogórków;
– sałatka z kiszonego ogórka i pomidora z dodatkiem cebuli oraz szczypiorku;
– sałatka z pomarańczy, kiwi oraz czarnej rzepy;
– jabłko pieczone z dodatkiem cynamonu.

Dzień 4

Śniadanie:
– barszcz z kiszonych buraków doprawiony czosnkiem i koperkiem podawany na ciepło;
– sok z marchwi oraz jabłek doprawiony miętą;
– sałatka z selera naciowego ugotowanego al dente, świeżych pomidorów i papryki z dodatkiem kopru;
– surówka z marchewki i jabłka polana sokiem z cytryny;
– sałatka z lekko ugotowanej białej kapusty, ugotowanej marchewki, selera i pietruszki posypana natką pietruszki i majerankiem podawana na ciepło;
– herbatka owocowa;
– pieczone jabłko.

Obiad:
– sok z jabłek oraz kiwi;
– zupa jarzynowa z dodatkiem pomidorów;
– mus przygotowany z ugotowanej kalarepy, truskawek oraz jabłka serwowany na ciepło;
– sałatka z pomidorów z dodatkiem cebuli oraz szczypiorku;
– sałatka z kapusty pekińskiej, ugotowanej marchewki, jabłek, papryki i świeżego ogórka;
– mus przygotowany z ugotowanych jabłek.

Kolacja:
– napój z pomarańczy;
– bigos warzywny;
– kapusta z dodatkiem pomidorów i cebuli serwowana na ciepło;
– surówka przygotowana z selera, jabłka, pomarańczy oraz kiwi;
– sałatka z kiszonych ogórków z dodatkiem cebuli i gotowanych suszonych śliwek;
– surówka z jabłka polana sokiem z cytryny;
– napój z mięty.

Dzień 5

Śniadanie:
– sok z marchewki oraz kiwi;
– barszcz z kiszonych buraków doprawiony czosnkiem oraz koprem;
– gotowane brokuły;
– sałatka z kiszonej kapusty z dodatkiem ugotowanego buraka oraz cebuli;
– surówka z białej rzodkwi z dodatkiem papryki, jabłka, kiwi doprawiona natką pietruszki.

Obiad:
– zupa krem z warzyw podawana na ciepło;
– papryka faszerowana ugotowanymi i zmielonymi warzywami duszona w sosie pomidorowym;
– surówka z zielonej sałaty, kalafiora, rzodkiewki, pomidorów i szczypiorku doprawiona czosnkiem oraz majerankiem;
– surówka z jabłka z dodatkiem chrzanu;
– kiwi;
– napój z owoców dzikiej róży.

Kolacja:
– zupa z zielonego groszku;
– gotowana biała kapusta podawana z papryką oraz koprem;
– surówka z cukinii, rzodkiewki, ogórka doprawiona czosnkiem oraz koprem;
– sok z buraków, selera oraz jabłek;
– kiwi;
– jabłko.

Dzień 6

Śniadanie:
– sok z pomarańczy, jabłka oraz marchewki;
– brukselka duszona z dodatkiem papryki oraz kalarepy, doprawiona koperkiem, serwowana na ciepło;
– surówka ze świeżego i kiszonego ogórka z dodatkiem suszonych śliwek, czosnku oraz bazylii;
– surówka z pora, jabłka oraz marchwi;
– kiwi.

Obiad:
– barszcz z kiszonych buraków z dodatkiem warzyw;
– cukinia nadziewana warzywami w sosie pomidorowym serwowana na ciepło;
– surówka z papryki, pomidorów i cebuli z dodatkiem czosnku oraz szczypiorku;
– surówka z czerwonej kapusty z dodatkiem jabłka, kiwi oraz czosnku;
– kompot z agrestu oraz wiśni;
– jabłko.

Kolacja:
– mizeria z dodatkiem papryki, cukinii i cebuli doprawiona miętą;
– surówka z kalafiora, jabłka oraz kiwi doprawiona czosnkiem oraz miętą;
– mus z jabłek oraz truskawek;
– sok z grejpfruta.

Dzień 7

Śniadanie:
– sok z marchewki, kiwi oraz jabłka;
– barszcz czerwony z dodatkiem czosnku oraz kopru podawany na ciepło;
– sałatka z kiszonego ogórka z dodatkiem buraków i jabłka;
– surówka z białej kapusty z dodatkiem sałaty, ogórka, rzodkiewki, jabłka oraz czosnku i bazylii;
– jabłko pieczone z dodatkiem cynamonu.

Obiad:
– zupa krem z porów;
– bigos ze świeżej oraz kiszonej kapusty z dodatkiem pomidorów;
– surówka z jabłka i pomarańczy z dodatkiem chrzanu;
– surówka z pomidorów, kiszonego ogórka i suszonych śliwek z dodatkiem czosnku oraz szczypiorku;
– kompot z wiśni;
– jabłko.

Kolacja:
– jabłka pieczone z dodatkiem cebuli oraz majeranku;
– surówka z pora, marchewki, jabłka oraz kiwi;
– surówka z pomidorów i sałaty z dodatkiem cebuli i szczypiorku;
– sok z grejpfruta, kalarepy i cytryny.

Zobacz również: Dieta ketogeniczna – wady i zalety