U kogoś z Twoich bliskich lub u Ciebie zdiagnozowano insulinooporność? Nie wiesz, co to znaczy? Po rozmowie z lekarzem masz więcej pytań niż odpowiedzi? Za chwilę rozwiejemy wszystkie Twoje wątpliwości.

Co to jest insulinooporność?

Zacznijmy od najbardziej podstawowej informacji: czym jest insulina. Jest to hormon, produkowany w trzustce, który jest odpowiedzialny za metabolizm glukozy w organizmie (czyli, mówiąc najprościej, reguluje poziom cukru we krwi). Insulinooporność to stan, w którym produkcja insuliny nie przebiega prawidłowo: jest wydzielana wolniej i z pewnym opóźnieniem, co utrudnia regulację poziomu cukru we krwi.

Czemu ludzie coraz częściej chorują na insulinooporność?

Jako że najczęstszą przyczyną insulinooporności jest otyłość – jest to coraz popularniejsza choroba. Siedzący tryb życia, dostęp do szerokiej gamy niezdrowych, tuczących przekąsek oraz coraz mniejsza chęć do uprawiania sportu sprawia, że jest to schorzenie coraz częstsze, u coraz młodszych osób – w tym dzieci.

Czy insulinooporność da się wyleczyć?

I tak, i nie – bowiem podstawą dla pozbycia się tego schorzenia jest zmiana nawyków żywieniowych oraz trybu życia – a nie to, co na ogół kojarzymy z leczeniem, czyli medykamenty. Bez tego, nie da się wyleczyć insulinooporności. Należy ograniczyć ilość spożywanych węglowodanów, a w zamian – jeść więcej tłuszczy. Dzięki diecie obfitej w tłuszcz oraz białka, można zdrowo i bezpiecznie obniżyć masę ciała – a co za tym idzie, uregulować również wchłanianie insuliny.

Dieta w leczeniu insulinooporności

Aby naprawić gospodarkę insuliny, należy ograniczyć do minimum spożycie cukrów, a podnieść podaż tłuszczy oraz białka, a także spożywać produkty o niskim indeksie glikemicznym.

Warto pamiętać, że cukier znajduje się w bardzo wielu produktach – takich jak słodycze (co najbardziej oczywiste) czy słodzone napoje (gazowane i niegazowane), gotowe posiłki, a nawet… wędliny. Nie rezygnuj jednak z owoców – większość osób przestaje je spożywać, uznając że zawierają cukier. Jest to prawda – owoce są źródłem fruktozy, jednak przy tym są bogatym źródłem błonnika pokarmowego, regulującego poziom cukru oraz insuliny we krwi. Wystarczy wybierać owoce o niskiej kaloryczności oraz indeksie glikemicznym.

Duże znaczenie ma również wyeliminowanie gazowanych napojów czy soków – zawierają one duże ilości cukru. Zamiast nich, pij wodę, lub – jeśli jej nie lubisz – niesłodzone herbaty lub susze owocowe bez dodatku cukru. Wielbiciele kawy nie muszą z niej rezygnować, jednak lepiej wypić ją po posiłku. No i oczywiście bez cukru!

Bez przeciwwskazań zdrowotnych, nie rezygnuj z glutenu (produkty pełnoziarniste, zawierające gluten, są polecane w diecie osób z insulinoopornością) oraz nabiału.

Rola diety ketogenicznej w leczeniu insulinooporności

Jako że w leczeniu (ale także zapobieganiu!) insulinooporności duże znaczenie ma dieta ograniczająca spożywanie węglowodanów, doskonałą opcją jest dieta ketogenna, bowiem pozwala ona na zasilanie organizmu energią pochodzącą z tłuszczów oraz białka. Dzięki temu, że dieta ketogeniczna pozwala zapanować nad nadmiernym uczuciem głodu, ułatwi ona również inną, bardzo ważna z punktu widzenia insulinooporności kwestię – uzyskanie prawidłowej masy ciała.

Dodatkowo, dieta ketogeniczna zmniejsza ochotę na słodycze – a zatem ułatwia eliminację cukru z diety, a przy tym pozwala jeść smacznie.

Dieta ta jest również idealna w zapobieganiu wielu schorzeniom – w tym insulinooporności – dlatego gorąco ją polecamy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o diecie ketogenicznej i jej właściwościach, odwiedź blog ketowariatka.pl.