Pierwsza rozmowa z pacjentem to temat wielu żywych dyskusji. W jaki sposób należy się przywitać, jak prowadzić rozmowę, czy jaki strój wybrać, by wyglądać profesjonalnie – to kilka spośród najczęściej rozważanych kwestii. W tym artykule znajdziesz pigułkę wiedzy na temat poprawnych relacji na linii lekarz – pacjent. Dowiesz się, jak rozmawiać z pacjentem, by zyskać zarówno jego szacunek, jak i zaufanie.
Fartuch medyczny – wizytówka lekarza
Specjaliści od wizerunku często podkreślają, jak ważne jest pierwsze wrażenie w trakcie kontaktu z drugą osobą. W przypadku relacji lekarz – pacjent czy lekarz – pielęgniarka ma to szczególne znaczenie. Estetyczny, schludny wygląd pozwala budować wizerunek profesjonalisty już od pierwszych chwil w trakcie wizyty w gabinecie.
Podstawowym elementem ubioru lekarza jest oczywiście fartuch medyczny. Powinien być przede wszystkim nieskazitelnie czysty, wyprasowany i dobrze dopasowany pod względem rozmiaru i kroju do specyfiki pracy. Istotna jest też jakość tkanin, z których został uszyty. Utrzymanie wysokich standardów higieny wymaga częstego prania odzieży w wysokich temperaturach i dlatego ważne jest, by po praniu fartuch dalej dobrze się prezentował. Godnym polecenia miejscem na zakup profesjonalnej odzieży medycznej, w tym właśnie fartuchów jest sklep Uniformshop. Do wyboru są różne rodzaje fartuchów, białe i kolorowe, dla lekarzy, a także inne, jak fartuch stomatologiczny, fartuch weterynaryjny czy fartuch laboratoryjny.
Rozmowa z pacjentem – przywitanie
Lekarz w czasie wizyty powinien tak rozmawiać z pacjentem, by cały proces leczenia mógł przebiegać sprawnie i był skuteczny. Pacjent, który boryka się z daną chorobą, oczekuje, że to lekarz zainicjuje rozmowę i będzie decydował o jej przebiegu. Właśnie dlatego ważna jest forma przywitania. Zawsze pacjent powinien czuć, że lekarz jest autorytetem w danej dziedzinie i można mu zaufać.
Jeśli nie chcemy witać się z pacjentem poprzez podanie mu ręki, to trzeba zastanowić się nad inną formą kulturalnego przywitania. Jednym z często praktykowanych rozwiązań jest wyjście przez drzwi gabinetu i osobiste zaproszenie pacjenta do środka poprzez wymienienie jego imienia i nazwiska i wskazanie mu gestem wejścia. Ważne, aby słowa, gesty oraz ton głosu były spójne i wyrażały pewność siebie oraz zdecydowanie. Ma to wpływ na nastawienie pacjenta do lekarza i sprawia, że rozmowa przebiega w lepszej atmosferze.
Zasady komunikacji z pacjentem, czyli zwroty bezpośrednie
Najbardziej oczywistą i zarazem neutralną formą jest zwrot pan/pani. Używanie takiej formy niweluje ryzyko, że ktokolwiek poczuje się urażony. Trzeba również wziąć pod uwagę charakter i temperament pacjenta. Ekstrawertycy preferują raczej zwroty bezpośrednie, jednak nawet w tym wypadku lepiej rozpocząć rozmowę neutralnie.
Z pewnością nic dobrego nie przyniesie zwracanie się od razu do pacjenta „na Ty”, a już szczególnie, jeśli taki sposób komunikacji rozpocznie pacjent. Zbyt szybkie skrócenie dystansu może obniżyć autorytet lekarza i wpłynąć na późniejsze leczenie. Najlepszym wyjściem jest znalezienie formy pośredniej między bardzo swobodną rozmową a tą mocno formalną, która budzi niechęć. Jeśli pacjentem jest młoda osoba, nastolatek czy dziecko, to można zwracać się do niego po imieniu, ale raczej w formie oficjalnej (nie używać zdrobnień), które z kolei w przypadku nastolatków mogą być odbierane jako sposób lekceważenia.
Relacja lekarz – pacjent, czyli jak prowadzić rozmowę
Sukces prywatnych placówek medycznych zależy często w dużym stopniu od umiejętności przedstawienia swoich mocnych stron i skutecznego komunikowania się. Ważna jest wiedza na temat postępowania z trudnym pacjentem i prowadzenia rozmów w sytuacjach kryzysowych z osobami o różnych temperamentach. Każdy powinien mieć prawo do wyrażenia własnej opinii z zachowaniem wysokiej kultury osobistej oraz utrzymaniem atmosfery wzajemnego szacunku. Zawsze w takiej rozmowie lekarz musi pozostać autorytetem.
Szacunek wobec pacjenta. Zawsze pacjent powinien być traktowany po partnersku. Dzięki temu można budować wzajemne zaufanie. Zdecydowana większość pacjentów, która ma poczucie, że lekarz odnosi się do nich z szacunkiem i jest pozytywnie nastawiony, dobrze współpracuje i chętniej bierze na siebie odpowiedzialność za efekty leczenia.
Udzielanie odpowiedzi na pytania. W czasie wizyty pacjent ma prawo uzyskać odpowiedzi na dręczące go pytania na temat własnego stanu zdrowia i planowanego procesu leczenia. Chory, który ma pełną świadomość tego, co dzieje się z jego ciałem, angażuje się w proces leczenia i zyskuje większy spokój psychiczny.
Używanie prostego języka. W rozmowie z pacjentem, który nie ma doświadczenia w danej dziedzinie, nie zaleca się, by używać zawiłej, specjalistycznej terminologii. Znacznie lepiej próbować możliwie najprościej wyrazić istotę procesu leczenia. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie zbudować dobrą relację z osobą poddaną leczeniu.
Empatia. Wszyscy jesteśmy ludźmi, którymi targają różne emocje. Ważne, by jako lekarz pokazać także swoją ludzką twarz i wykazać się zrozumieniem wobec emocji, które przeżywa pacjent.
Jak pozyskiwać nowych pacjentów?
Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją praktykę lekarską i chciałbyś, aby więcej osób dowiedziało się, że może skorzystać z Twojej pomocy, to warto szczególnie pielęgnować relację lekarz – pacjent, by pozytywna opinia pozwoliła na pozyskanie nowych pacjentów. Jasno i wyraźnie powinny zostać wskazane formy kontaktu takie jak adres e-mail, numer telefonu. Te dane mogą się znaleźć nie tylko w gabinecie, ale także w poczekalni czy na zewnątrz budynku, w którym umawiane są wizyty lekarskie. Dodatkowo pomocna będzie przemyślana aranżacja gabinetu i poczekalni. Dobrą praktyką jest powieszenie na ścianach dyplomów oraz innych dokumentów potwierdzających kwalifikacje czy osiągnięcia.
Komunikacja werbalna i niewerbalna z pacjentem ważna na każdym etapie
Dobra, otwarta relacja pacjenta z lekarzem przynosi wiele korzyści. Jest podstawą zaufania, szacunku i dobrych relacji na przyszłość. To lekarz w dużej mierze decyduje o tym, w jakiej atmosferze prowadzona jest rozmowa. Trzeba pamiętać o tym, że dla wielu osób jest też formą terapii (duchowego wsparcia), dlatego warto wykazać się wysoką kulturą osobistą i empatią. Dobra postawa ma też wpływ na opinię o lekarzu na zewnątrz, co decyduje o liczbie pacjentów w przyszłości.
Jeśli szukasz fartucha, spodni, bluzy medycznej czy innych elementów garderoby do pracy, które pomogą Ci zadbać o profesjonalny wizerunek, to wejdź na stronę: https://www.uniformshop.pl/ i przejrzyj aktualne propozycje dla kobiet i mężczyzn.