Pierwsza rozmowa z pacjentem to temat wielu żywych dyskusji. W jaki sposób należy się przywitać, jak prowadzić rozmowę, czy jaki strój wybrać, by wyglądać profesjonalnie – to kilka spośród najczęściej rozważanych kwestii. W tym artykule znajdziesz pigułkę wiedzy na temat poprawnych relacji na linii lekarz – pacjent. Dowiesz się, jak rozmawiać z pacjentem, by zyskać zarówno jego szacunek, jak i zaufanie.

Fartuch medyczny – wizytówka lekarza

Specjaliści od wizerunku często podkreślają, jak ważne jest pierwsze wrażenie w trakcie kontaktu z drugą osobą. W przypadku relacji lekarz – pacjent czy lekarz – pielęgniarka ma to szczególne znaczenie. Estetyczny, schludny wygląd pozwala budować wizerunek profesjonalisty już od pierwszych chwil w trakcie wizyty w gabinecie.

Podstawowym elementem ubioru lekarza jest oczywiście fartuch medyczny. Powinien być przede wszystkim nieskazitelnie czysty, wyprasowany i dobrze dopasowany pod względem rozmiaru i kroju do specyfiki pracy. Istotna jest też jakość tkanin, z których został uszyty. Utrzymanie wysokich standardów higieny wymaga częstego prania odzieży w wysokich temperaturach i dlatego ważne jest, by po praniu fartuch dalej dobrze się prezentował. Godnym polecenia miejscem na zakup profesjonalnej odzieży medycznej, w tym właśnie fartuchów jest sklep Uniformshop. Do wyboru są różne rodzaje fartuchów, białe i kolorowe, dla lekarzy, a także inne, jak fartuch stomatologiczny, fartuch weterynaryjny czy fartuch laboratoryjny.

Fartuchy medyczne

Rozmowa z pacjentem – przywitanie

Lekarz w czasie wizyty powinien tak rozmawiać z pacjentem, by cały proces leczenia mógł przebiegać sprawnie i był skuteczny. Pacjent, który boryka się z daną chorobą, oczekuje, że to lekarz zainicjuje rozmowę i będzie decydował o jej przebiegu. Właśnie dlatego ważna jest forma przywitania. Zawsze pacjent powinien czuć, że lekarz jest autorytetem w danej dziedzinie i można mu zaufać.

Jeśli nie chcemy witać się z pacjentem poprzez podanie mu ręki, to trzeba zastanowić się nad inną formą kulturalnego przywitania. Jednym z często praktykowanych rozwiązań jest wyjście przez drzwi gabinetu i osobiste zaproszenie pacjenta do środka poprzez wymienienie jego imienia i nazwiska i wskazanie mu gestem wejścia. Ważne, aby słowa, gesty oraz ton głosu były spójne i wyrażały pewność siebie oraz zdecydowanie. Ma to wpływ na nastawienie pacjenta do lekarza i sprawia, że rozmowa przebiega w lepszej atmosferze.

Zasady komunikacji z pacjentem, czyli zwroty bezpośrednie

Najbardziej oczywistą i zarazem neutralną formą jest zwrot pan/pani. Używanie takiej formy niweluje ryzyko, że ktokolwiek poczuje się urażony. Trzeba również wziąć pod uwagę charakter i temperament pacjenta. Ekstrawertycy preferują raczej zwroty bezpośrednie, jednak nawet w tym wypadku lepiej rozpocząć rozmowę neutralnie.

Z pewnością nic dobrego nie przyniesie zwracanie się od razu do pacjenta „na Ty”, a już szczególnie, jeśli taki sposób komunikacji rozpocznie pacjent. Zbyt szybkie skrócenie dystansu może obniżyć autorytet lekarza i wpłynąć na późniejsze leczenie. Najlepszym wyjściem jest znalezienie formy pośredniej między bardzo swobodną rozmową a tą mocno formalną, która budzi niechęć. Jeśli pacjentem jest młoda osoba, nastolatek czy dziecko, to można zwracać się do niego po imieniu, ale raczej w formie oficjalnej (nie używać zdrobnień), które z kolei w przypadku nastolatków mogą być odbierane jako sposób lekceważenia.

Relacja lekarz – pacjent, czyli jak prowadzić rozmowę

Sukces prywatnych placówek medycznych zależy często w dużym stopniu od umiejętności przedstawienia swoich mocnych stron i skutecznego komunikowania się. Ważna jest wiedza na temat postępowania z trudnym pacjentem i prowadzenia rozmów w sytuacjach kryzysowych z osobami o różnych temperamentach. Każdy powinien mieć prawo do wyrażenia własnej opinii z zachowaniem wysokiej kultury osobistej oraz utrzymaniem atmosfery wzajemnego szacunku. Zawsze w takiej rozmowie lekarz musi pozostać autorytetem.

Relacja lekarz – pacjent

Szacunek wobec pacjenta. Zawsze pacjent powinien być traktowany po partnersku. Dzięki temu można budować wzajemne zaufanie. Zdecydowana większość pacjentów, która ma poczucie, że lekarz odnosi się do nich z szacunkiem i jest pozytywnie nastawiony, dobrze współpracuje i chętniej bierze na siebie odpowiedzialność za efekty leczenia.

Udzielanie odpowiedzi na pytania. W czasie wizyty pacjent ma prawo uzyskać odpowiedzi na dręczące go pytania na temat własnego stanu zdrowia i planowanego procesu leczenia. Chory, który ma pełną świadomość tego, co dzieje się z jego ciałem, angażuje się w proces leczenia i zyskuje większy spokój psychiczny.

Używanie prostego języka. W rozmowie z pacjentem, który nie ma doświadczenia w danej dziedzinie, nie zaleca się, by używać zawiłej, specjalistycznej terminologii. Znacznie lepiej próbować możliwie najprościej wyrazić istotę procesu leczenia. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie zbudować dobrą relację z osobą poddaną leczeniu.

Empatia. Wszyscy jesteśmy ludźmi, którymi targają różne emocje. Ważne, by jako lekarz pokazać także swoją ludzką twarz i wykazać się zrozumieniem wobec emocji, które przeżywa pacjent.

Jak pozyskiwać nowych pacjentów?

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją praktykę lekarską i chciałbyś, aby więcej osób dowiedziało się, że może skorzystać z Twojej pomocy, to warto szczególnie pielęgnować relację lekarz – pacjent, by pozytywna opinia pozwoliła na pozyskanie nowych pacjentów. Jasno i wyraźnie powinny zostać wskazane formy kontaktu takie jak adres e-mail, numer telefonu. Te dane mogą się znaleźć nie tylko w gabinecie, ale także w poczekalni czy na zewnątrz budynku, w którym umawiane są wizyty lekarskie. Dodatkowo pomocna będzie przemyślana aranżacja gabinetu i poczekalni. Dobrą praktyką jest powieszenie na ścianach dyplomów oraz innych dokumentów potwierdzających kwalifikacje czy osiągnięcia.

Komunikacja werbalna i niewerbalna z pacjentem ważna na każdym etapie

Dobra, otwarta relacja pacjenta z lekarzem przynosi wiele korzyści. Jest podstawą zaufania, szacunku i dobrych relacji na przyszłość. To lekarz w dużej mierze decyduje o tym, w jakiej atmosferze prowadzona jest rozmowa. Trzeba pamiętać o tym, że dla wielu osób jest też formą terapii (duchowego wsparcia), dlatego warto wykazać się wysoką kulturą osobistą i empatią. Dobra postawa ma też wpływ na opinię o lekarzu na zewnątrz, co decyduje o liczbie pacjentów w przyszłości.

Jeśli szukasz fartucha, spodni, bluzy medycznej czy innych elementów garderoby do pracy, które pomogą Ci zadbać o profesjonalny wizerunek, to wejdź na stronę: https://www.uniformshop.pl/ i przejrzyj aktualne propozycje dla kobiet i mężczyzn.