Odpowiednio szybka reakcja i właściwa profilaktyka mogą korzystnie wpłynąć na stawy. W wielu przypadkach wystarczy niewielka zmiana nawyków oraz wprowadzenie kilku zmian do stylu życia, aby skutecznie wzmocnić układ kostno-stawowy. W ten sposób przeciwdziałać można wielu problemom w przyszłości, takim jak chociażby choroba zwyrodnieniowa.

Aktywność fizyczna i styl życia

Regularne uprawianie sportu jest bardzo dobrym wsparciem dla stawów. Nawet umiarkowane podejmowanie aktywności fizycznej podnosi objętość tkanki chrzęstnej, zwiększając wydzielanie mazi. Podnosi to sprawność stawów, a także dotlenia je i zapewnia lepsze ukrwienie. Poprawa ruchomości stawów sprzyja stabilizacji połączeń kostnych, zmniejszając dolegliwości bólowe. O kondycji decyduje także styl życia. Na stawy negatywnie może wpłynąć praca zawodowa. Problemy zwyrodnieniowe często dotykają osoby pracujące w pozycji siedzącej lub stojące, a także przedstawicieli zawodów typowo fizycznych. Nadwyrężanie tych samych partii organizmu i duża powtarzalność ruchów mogą mocno obciążyć stawy. Kluczowe jest więc dbanie o ergonomię pracy oraz przestrzeganie zasad BHP.

Utrzymanie prawidłowej wagi ciała

Dla prawidłowego funkcjonowania stawów kluczowe jest zachowanie właściwej wagi ciała. Przy prawidłowej wadze nie występują nadmierne obciążenia, a zachowanie dobrej kondycji fizycznej jest łatwiejsze. Otyłość z kolei należy do najbardziej powszechnych przyczyn rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów, m.in. biodrowych, kolanowych czy rąk. U chorych ze zdiagnozowanymi dolegliwościami tego typu zwykle występuje zależność między kondycją stawów a masą ciała. Nadmierne przeciążenie powodowane jest nadmiarem dźwiganych kilogramów, co negatywnie odbija się na kondycji i powoduje uszkodzenia mechaniczne chrząstki stawowej. Do często występujących problemów należą sztywność stawów oraz dolegliwości bólowe.

Ograniczenie stresu

Przewlekły stres jest przyczyną wielu schorzeń autoimmunologicznych. Należy do nich reumatoidalne zapalenie stawów. Pod wpływem stresu organizm wytwarza nadmiar kortyzolu, obniżając wrażliwość organizmu na ten hormon. W rezultacie układ immunologiczny przez cały czas pozostaje w gotowości do reakcji, zmuszając organizm z własnymi tkankami oraz osłabiając odporność. Stres prowadzi do długotrwałego napięcia mięśni, wywołując usztywnienie ścięgien i powięzi. W konsekwencji zaczynają zachodzić zmiany w układzie kostno-stawowym. Pod wpływem utrzymującego się stresu następuje przeciążenie stawów, co grozi rozwojem różnych nieprawidłowości w ich pracy.

Jak odciążyć i dbać o nasze stawy

Dobór odpowiedniego obuwia

Prawidłowe ułożenie stopy w dużym stopniu decyduje o zachowaniu stawu kolanowego i biodrowego w nienagannej kondycji. Kluczowe znaczenie ma dobór odpowiedniego obuwia. Buty powinny mieć właściwie dopasowaną wysokość obcasów. Jeżeli będą zbyt wysokie, mogą doprowadzić do rozwoju płaskostopia poprzecznego lub paluchów koślawych. Należy też zadbać o odpowiednią szerokość. Z reguły największy wpływ na wygodę mają czuby butów. Spore znaczenie ma prawidłowa amortyzacja, która powinna być wysoka u pacjentów z dolegliwościami stawowymi. Takie buty polecane są również osobom zmagającym się z nadwagą.

Właściwie dobrana dieta i suplementacja

Zachowaniu stawów w dobrej kondycji sprzyja właściwie dobrana dieta. Określone składniki pokarmowe mają bardzo korzystny wpływ na kości, stawy oraz mięśnie. Niektóre produkty żywnościowe mogą też działać na nie destruktywnie, pogarszając tym samym kondycję praktycznie całego organizmu. Sposobem na zregenerowanie stawów może być właściwa suplementacja. Najlepszym rozwiązaniem jest uzupełnienie diety preparatem, którego składniki przyczynią się do odbudowy tkanki chrząstnej oraz uzupełnienia płynu maziowego. Środkiem o kompleksowym działaniu jest Artroser. Produkt ten opisany został na stronie: https://polski-blog-medyczny.pl/artroser/. Działanie suplementu jest kompleksowe. Artroser zmniejsza obrzęki, uśmierza bóle, regeneruje stawy oraz przywraca im zakres ruchów, a jednocześnie wzmacnia układ kostny i mięśniowy.