Świeże, wiejskie, klarowane, tłuste masło cudownie maślane. W kruchym cieście w sosie, w jajecznicy, na pajdzie świeżego chleba albo prosto z maselnicy. Pyszne naturalne i kremowe, ale czy dla każdego zdrowe?

Najwięcej masła w Europie jedzą Francuzi, aż 8kg na głowę rocznie, najmniej Hiszpanie, bo wolą oliwę z oliwek, co w ich klimacie jest bardzo naturalne. W Polsce natomiast jemy pół na pół czyli 4kg masła na głowę i do tego wypijamy 4 litry olejów roślinnych. Mimo, że Francuzi jedzą bardzo dużo masła to wcale nie są otyli ani nie zapadają na choroby serca, a w Polsce choroby serca to zabójca numer 1.

Czy masło jest zdrowe?

Czy masło jest zdrowe?

Kontrowersje wokół masła zaczęły się w latach 80. XX wieku, to wtedy tłuszcz i cholesterol obwiniano o wszelkie zło. Szybko podchwyciły to wielkie koncerny spożywcze produkujące margarynę i wtedy właśnie to ona zaczęła rządzić na sklepowych półkach. Dziś masło znowu wraca do łask.

Jedna kostka masła 200g zawiera 400 – 500mg cholesterolu. W żywieniu ludzi zdrowych zaleca się spożywanie do 300mg cholesterolu dziennie, ale przecież kostki masła nie zjadamy jednorazowo, a zazwyczaj w ciągu kilku dni.

Jeśli do smarowania chleba zużyjemy dziennie nawet ½ kostki masła czyli 100g, to zjemy 200mg cholesterolu czyli jeszcze nie przekroczymy normy. Dużo więcej cholesterolu jest np. w wątrobie cielęcej, aż 370mg na 100g. Ponadto warto wiedzieć, że tłuszcz mleczny nie obciąża wątroby i w całości jest zamieniany w energię. Więc jeśli nie przesadzamy z ilością masła, nie trzeba się go bać.

Musimy uważać na masła smakowe np. z czosnkiem, ze szczypiorkiem lub smażoną cebulą. Takie masła zawierają najczęściej 75% tłuszczu.

Jakie cenne składniki zawiera masło?

Jakie witaminy są w maśle?

Masło zawiera:

  • prowitaminę A niezbędną do prawidłowego widzenia, zdrowych śluzówek, skóry, włosów i paznokci;
  • witaminę E która reguluje pracę narządów rodnych, zapobiega nowotworom, a wraz z kwasami tłuszczowymi chroni nasz organizm przed działaniem nadmiaru wolnych rodników;
  • witaminę D niezbędną do prawidłowej pracy stawów i kości, układu nerwowego, a także dobrego snu, dużej odporności i zdrowego układu krążenia;
  • jod który wspomaga prawidłowe działanie tarczycy;
  • selen który łagodzi ból, wspomaga leczenie depresji, a także wzmacnia odporność organizmu.

Kolor i twardość masła

Masło powinno mieć biały kolor, ale często spotykamy kostki masła, które są żółte. Są one sztucznie barwione i na ich opakowaniu można doszukać się dodatku beta-karotenu lub annato. Nie są to barwniki szkodliwe, ale też nie mają wiele wspólnego z masłem. Przechowywane w niskiej temperaturze masło jest twarde. Jeżeli kostka której dotykamy pozwala się zgnieść, oznacza to, dodatek tłuszczów roślinnych.

Komu zaleca się spożywanie masła?

Masło to produkt w 100% naturalny, mogą jeść go wszyscy, ale zależy w jakich ilościach. Osoby młodsze mogą zjeść kilka łyżeczek masła dziennie, natomiast starsze osoby powinny znacznie ograniczyć jego ilość. Osoby które mają zbyt wysoki poziom cholesterolu, albo choroby układu krążenia lub są zagrożeni zawałem, powinni ograniczać spożycie masła.