Bóle w nadgarstkach nie biorą się znikąd. Za ich wystąpienie najczęściej odpowiedzialne są przeciążenia i urazy, ale nie zawsze. Czasem przyczyna dolegliwości bólowych w obrębie nadgarstka jest bardziej złożona i zupełnie niezależna od naszego postępowania. Dowiedz się, co możesz zrobić, aby zmniejszyć ryzyko problemów z nadgarstkami.

Niektórym wydaje się, że drobne urazy nadgarstków powstają wyłącznie podczas aktywności fizycznej lub w czasie wykonywania mocno obciążających ręce i dłonie czynności. W praktyce jednak występują one przede wszystkim u osób wykonujących wielokrotnie powtarzające się czynności.

Ból nadgarstka – jak mu zapobiec?

Choć nie wszystkie, to część schorzeń, np. zespół cieśni nadgarstka, powstaje na skutek intensywnej i długiej eksploatacji ręki. Negatywnie oddziałują również powtarzalne czynności wykonywane w ramach pracy zawodowej czy aktywności fizycznej. Dlatego chcąc uniknąć bólu nadgarstków, trzeba dbać o nie każdego dnia. W jaki sposób?

Ergonomiczne akcesoria do pracy

Dolegliwości bólowe w obrębie nadgarstków często wynikają z nieprawidłowego ułożenia dłoni podczas pracy przy komputerze. Na co dzień spędzasz długie godziny przed ekranem komputera? Zadbaj o higienę pracy i zaopatrz się w akcesoria do pracy o ergonomicznych kształtach, które umożliwią naturalne ułożenie dłoni, co z kolei zmniejszy powstające mikroprzeciążenia i napięcie tkanek. Wydawać by się mogło, że takie elementy jak podkładka pod myszkę nie mają znaczenia, a jednak. Dostępne są specjalne podkładki z podpórkami na nadgarstek, dzięki czemu leży on wygodnie i zbytnio się nie męczy.

Stosowanie preparatów łagodzących ból

W przypadku wystąpienia dolegliwości bólowych największym błędem jest czekanie, aż same ustąpią. Na rynku dostępnych jest wiele różnych preparatów łagodzących ból występujący w obrębie nadgarstków i dłoni, które można nabyć bez recepty. Zamiast liczyć na to, iż niepokojące objawy same ustąpią, można zastosować np. diky spray, który pomoże zmniejszyć bóle w nadgarstkach, przynajmniej na jakiś czas rozwiązując problem. Nawet najlepszy preparat przeciwbólowy i przeciwobrzękowy nie pomoże, jeśli nie wyeliminujemy przyczyny schorzenia.

Ból nadgarstka – domowe sposoby

Pojawienie się lekkiego bólu nadgarstka podczas wielogodzinnej pracy przy komputerze lub wykonywania przez długi czas powtarzalnych czynności jest zupełnie normalne. Najważniejsze, aby w porę zareagować i zapobiec rozwojowi poważnych dolegliwości, np. wykonując proste ćwiczenia ruchowe w przerwie od pracy lub po pracy w domu.

Podczas aktywności fizycznej rozluźnią się wszelkie napięcia w obrębie rąk. Ćwiczenia na bolące nadgarstki są łatwe i można wykonywać je np. podczas oglądania ulubionego serialu, zbytnio się na nich nie skupiając. Aby jednak dowiedzieć się, jakie ćwiczenia sprawdzą się najlepiej, warto w tej kwestii skonsultować się z fizjoterapeutą.

Co robić, gdy profilaktyka i domowe sposoby walki z bólem nadgarstków nie pomagają?

Nieustępujący pomimo wdrożonego leczenia zachowawczego ból w obrębie nadgarstka jest jednoznacznym sygnałem, że dzieje się coś niedobrego. Może świadczyć o wystąpieniu poważnego schorzenia, które wymaga podjęcia specjalistycznego leczenia. Umów wizytę u lekarza, jeśli ból trwa od kilku dni i staje się coraz bardziej dotkliwy, odczuwasz osłabienie ręki, a do tego wszystkiego pojawił się obrzęk bądź sztywność.

Może okazać się, że to złamanie, skręcenie lub zwichnięcie nadgarstka. Przyczyną może być również nieurazowe uszkodzenie nadgarstka, np. ganglion czyli torbiel galaretowata, która może wywoływać ból.

Aby jednak móc postawić jednoznaczną diagnozę, trzeba wykonać szereg badań. Dopiero na tej podstawie można zaplanować leczenie. Pamiętaj, że im dłużej zwlekasz z wizytą u specjalisty, tym rośnie ryzyko wystąpienia nieodwracalnych uszkodzeń, które bezpowrotnie ograniczą sprawność ręki. Dlatego nie wahaj się dłużej i zgłoś się do ortopedy, aby poznać przyczynę swoich dolegliwości i dowiedzieć się, jak jej zaradzić.