Badania wykazały alarmujące poziomy arszeniku w ryżu. Dowiedz się, które rodzaje ryżu mają najwięcej arszeniku i jakie kroki możesz podjąć, aby ochronić siebie i swoją rodzinę przed szkodą.

Dla wielu ludzi ryż jest prostym, pocieszającym jedzeniem. W Azji ryż jest starożytnym symbolem bogactwa, sukcesu, płodności i dobrego zdrowia. Dla ponad połowy światowej populacji ryż jest podstawowym pożywieniem i stanowi dużą część diety ludzi.

Brązowy ryż jest często uważany za zdrowy wybór. Dodatkowo jest dobrym źródłem błonnika i ważnych składników odżywczych, takich jak magnez, selen, mangan. Ryż jest również czasem zalecany do jedzenia, gdy jesteś chory. (Kiedy nie czułam się dobrze, kochałam zupę z ryżem.)

Ale jest ciemna strona ryżu, której możesz nie znać.

Większość dzisiejszego ryżu, białego, brązowego, dzikiego, organicznego, jest skażona arszenikiem – jedną z najbardziej toksycznych trucizn na świecie.

W jaki sposób ta podstawowa, zdrowa żywność została zanieczyszczona? Jak zmienić swoje przyzwyczajenia związane z gotowaniem i jedzeniem? Czy na zawsze chcesz zrezygnować z ryżu?

Po pierwsze, czym jest arszenik?

Arszenik jest naturalnie obecny w środowisku. Ten minerał występuje w skorupie ziemskiej w glebie, wodzie, roślinach i zwierzętach.

Więc może zastanawiasz się: jak tak może być, jeśli jest to naturalne?

Po pierwsze, ludzie skomplikowali tę kwestię, dodając do gleby więcej arszeniku poprzez pestycydy i nawozy. Arszenik występuje w dwóch formach: organicznej i nieorganicznej. W tym zastosowaniu organicznym nie odnosi się do rodzaju rolnictwa. To termin chemii.

Arszenik w połączeniu z węglem jest organiczny i znajduje się głównie w tkankach roślinnych i zwierzęcych. Z drugiej strony arszenik bez węgla (i w połączeniu z innymi pierwiastkami) jest nieorganiczny i znajduje się głównie w skałach, glebie lub wodzie. Oto najważniejsza rzecz, którą musisz wiedzieć: o ile toksyczność arszeniku jest bardzo różna –  – nieorganiczny arszenik jest ogólnie uważany za bardziej toksyczny niż arszenik organiczny.

Nieorganiczny arszenik został uznany za ludzką truciznę od czasów starożytnych. Jest on najczęściej stosowany w pestycydach i nawozach. Występuje również w wielu produktach spożywczych. Kurczęta często karmione są lekami zawierającymi arsen, aby rosły szybciej. Ale jednym z najczęstszych źródeł nieorganicznego arsenu jest … odgadłeś: ryż.

Więcej o tym, dlaczego tak dużo arszeniku jest w ryżu i co to oznacza dla ciebie trochę później.

Więc, jak szkodliwy jest arsen?

Nie można stwierdzić, czy arszenik jest w jedzeniu czy napojach, ponieważ zarówno arszenik organiczny, jak i nieorganiczny nie mają zapachu ani smaku. Większość organicznego i nieorganicznego arszeniku, które spożyjesz, opuści twoje ciało w ciągu kilku dni. (Zgodnie z oświadczeniem wydanym przez CDC i informacjami opublikowanymi przez Światową Organizację Zdrowia.)

Ale niektóre z arszeników nieorganicznych – to rodzaj większego zaniepokojenia – pozostaną w twoim ciele przez wiele miesięcy lub nawet dłużej.

Częste narażenie na arszenik nieorganiczny, nawet w niskich dawkach, może powodować problemy zdrowotne. Małe dawki mogą powodować:

Natomiast większe dawki stwarzają poważniejsze problemy. Nieorganiczny arszenik może być nawet śmiertelny. W starożytnej Grecji arszenik był często używany jako trucizna dla przestępców. Stwierdzono, że dawka wielkości grochu jest śmiertelna.

Długotrwałe narażenie na arsen wiąże się z wieloma problemami zdrowotnymi, w tym:

  • przebarwienia i zmiany skórne
  • demencja
  • cukrzyca typu 2
  • wysokie ciśnienie krwi
  • choroby serca
  • problemy neurologiczne


Arszenik jest również znanym ludzkim czynnikiem rakotwórczym

Arsen jest związany z wieloma rodzajami raka, w tym rakiem skóry, płuc, pęcherza, wątroby i nerek. Dowody wskazują, że rak płuc jest najczęstszą przyczyną śmiertelności związanej z arszenikiem.

Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem sklasyfikowała arsen jako substancję rakotwórczą kategorii 1, co oznacza, że powoduje raka u ludzi. Amerykańska EPA stwierdziła również, że arsen nieorganiczny jest rakotwórczy dla ludzi.

Nieorganiczny arszenik jest generalnie uważany za bardziej szkodliwy, ale IARC uważa dwa rodzaje organicznego arsenu za „potencjalnie rakotwórcze dla ludzi”.

Arszenik stwarza niebezpieczeństwo dla kobiet w ciąży

W przypadku kobiet w ciąży, niemowląt i dzieci sytuacja może być jeszcze gorsza. Kobiety w ciąży, które są narażone na działanie arsenu, mogą narażać nienarodzone dzieci na ryzyko upośledzenia układu odpornościowego, podczas gdy są w łonie matki i we wczesnym okresie życia.

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków stwierdziła, że wysoki poziom nieorganicznego arszeniku podczas ciąży wiąże się z licznymi niekorzystnymi skutkami. Na przykład ekspozycja na arszenik podczas ciąży może wpływać na wyniki dziecka w testach rozwojowych.

Co z brązowym, czarnym i dzikim ryżem?

Brązowy ryż jest ogólnie zdrowszy niż biały ryż. (Biały ryż jest pozbawiony zewnętrznych warstw błonnika i korzystnych składników odżywczych). Ale według Raportów Konsumentów brązowy ryż miał 80% więcej arszeniku niż w białym ryżu. Arszenik, wraz z wieloma cennymi składnikami odżywczymi, zbiera się w brązowym zewnętrznym kadłubie ryżu.

Czarny ryż (znany również jako zakazany ryż) jest starożytnym zbożem, w którym stwierdzono tak wiele przeciwutleniaczy jak jagody, ale prawdopodobnie będzie miał wyższy poziom arszeniku niż biały ryż.

Dziki ryż (technicznie nie jest to ryż, ale wciąż ziarno) może zawierać mniej arszeniku, ale zależy to od wody, w której rośnie.

Co z ryżem ekologicznym?

Organicznie hodowany ryż może zawierać mniej pestycydów, ale cały ryż wchłania arsen z gleby. Więc ryż organiczny będzie miał ogólnie mniej toksyn. Ale prawdopodobnie nie będzie miał niższego poziomu arszeniku, chyba że gleba, w której rośnie, nigdy nie była narażona na działanie arszeniku – nawet 50 lat temu.


W którym ryżu jest najmniej arszeniku?

Ryż basmati z Kalifornii, Indii lub Pakistanu jest najlepszym wyborem, według danych z raportów konsumenckich. Te rodzaje ryżu zawierają około jednej trzeciej arszeniku nieorganicznego w porównaniu do brązowego ryżu z innych regionów.

Ryż uprawiany w Arkansas, Teksasie, Luizjanie i większości innych stanów USA miał najwyższy nieorganiczny poziom arszeniku. Więc najlepiej jest zminimalizować lub uniknąć ryżu uprawianego na tych obszarach.

Możesz także sprawdzić strony firmowe i skontaktować się z firmami zajmującymi się produkcją ryżu, aby sprawdzić, czy przeprowadzają niezależne testy na zawartość arszeniku w ryżu.

Jedna z marek, w szczególności Lundberg Farms, jest przejrzysta w kwestii arszeniku w ryżu. Ich CEO napisał list o problemie i o tym, jak firma się do niego odnosi.

Czy arszenik może zostać usunięty z ryżu?

Do pewnego stopnia arszenik można zmyć. Jest rozpuszczalny w wodzie. Opublikowane badania wskazują, że gotowanie ryżu w nadmiarze wody i odprowadzanie jej nadmiaru może zmniejszyć od 40 do 60% zawartości nieorganicznego arszeniku, w zależności od rodzaju ryżu. Płukanie ryżu usuwa niektóre cenne składniki odżywcze. Według FDA, płukanie ryżu może zmniejszyć poziom niektórych składników odżywczych, w tym kwasu foliowego, żelaza, niacyny i tiaminy, od 50 do 70%.

Wysokie poziomy nieorganicznego arsenu znaleziono również w wielu produktach ryżowych.

Na przykład:

  • mleko ryżowe
  • brązowy syrop ryżowy
  • makaron ryżowy
  • chleb z ryżem
  • zboża wykonane z ryżu
  • krakersy z ryżem
  • batoniki zbożowe z ryżem lub syropem z brązowego ryżu

Dlatego ważne jest, aby rozważyć zmniejszenie ilości wszystkich produktów ryżowych, które jesz.