Bezsenność to bardzo powszechny problem. Coraz częściej dotyka młodych ludzi, ale nie omija też seniorów. Jej geneza jest złożona. W zależności od osoby może być wynikiem nadmiernego stresu, problemów natury psychicznej, zaburzonego dobowego rytmu, problemów z tarczycą, chorób. Z roku na roku cierpi na nią coraz więcej ludzi. Nasz tryb życia sprawia, że nie organizm nie jest w stanie odpowiednio się wyciszyć i przejść w stan spoczynku. Dlaczego tak się dzieje? Jak pokonać bezsenność?

Bezsenność – problem cywilizacyjny

Bezsenność to już problem cywilizacyjny. Dotknięci nią ludzie skarżą się na problem z zasypianiem, na lekki sen, częste wybudzenia. Efektem jest niewysypianie się, gorszy humor, mniejsza ilość energii i złe samopoczucie. Mamy problem z koncentracją, pojawia się rozdrażnienie. A wszystko to tylko wzmaga bezsenność. Z tego błędnego koła trudno się wydostać. Musimy sumiennie przeanalizować swój tryb życia i dokonać w nim niezbędnych zmian. Bo bezsenność bardzo często bywa wynikiem złych nawyków. Nadmiar stresu, za dużo codziennych zajęć, nerwów i emocji, korzystanie z komputera i telefonu bezpośrednio przed snem, ciężkostrawne kolacje, alkohol – wszystko to może skutecznie utrudnić nam zasypianie.

Wyeliminować złe nawyki

Kluczem do sukcesu jest ograniczenie negatywnego wpływu tych czynników na sen. Zaczynamy więc od zmiany nawyków. Po pierwsze – mniej stresów. Choć oczywiście nie będzie to łatwe, to zależy od tego nie tylko nasz nocny wypoczynek, ale ogólny stan zdrowia. Stres to cichy zabójca, który wpływa negatywnie na cały nasz organizm. Pomyślmy więc, co zrobić, by się z nim uporać. Może pora zmienić pracę lub udać się na psychoterapię?

Druga kwestia – aktywność fizyczna. Każdego dnia powinniśmy fundować sobie dawkę ćwiczeń, najlepiej na świeżym powietrzu. Pozwoli to organizmowi porządnie się zmęczyć, czego efektem będzie łatwiejsze zasypianie wieczorem.

Zadbajmy też o odpowiednią dietę. Przed snem nie jedzmy ciężkostrawnych potraw, nie pijmy kawy ani mocnej herbaty. Niech organizm ma czas na przygotowanie się do snu.

Melatonina na dobry sen

W niektórych sytuacjach warto poszukać zewnętrznego wsparcia. Bywa tak, że bezsenność jest wynikiem zaburzonego dobowego rytmu organizmu. Wraz z wiekiem pojawiają się też spadki poziomu melatoniny w organizmie. W takiej sytuacji pomóc może lek. Melatonina to hormon, który umożliwia nam głęboki, odżywczy sen. Sięgnijmy po nią, jeśli inne metody zawiodły. Można stosować ją bezpiecznie nawet u seniorów. Nie wykazuje działania uzależniającego. Bezpieczna i skuteczna potrafi bardzo poprawić nasz komfort życia. Melatonina sprawdzi się u osób, które pracują w nieregularnych godzinach, dużo podróżują do różnych stref czasowych lub zmagają się z obniżonym jej poziomem w organizmie.