By zdrowo spać, najpierw należy unikać tego, co sen utrudnia, dlatego też należy wystrzegać się nerwowych i psychicznych zaburzeń, eliminować lub ograniczać palenie tytoniu, picie alkoholu, mocnej kawy i herbaty. Wprowadzać niepokój może również oglądanie różnych emocjonujących filmów lub programów w telewizji.

Poza tym trzeba unikać obfitych posiłków. Zaleca się kolację możliwie jak najwcześniej i to składającą się tylko z potraw roślinnych. Inne dobre rady to skorzystanie z ziół, które mają dobroczynne właściwości uspokajające, i właśnie dlatego pomogą nam spokojnie zasnąć.

Krople walerianowe

Krople walerianowe

Krople walerianowe, bardzo wygodne w użyciu i dostępne w aptekach oraz sklepach zielarskich. Mając nalewkę Walerianową, można przygotować napój przywracający spokojny i głęboki sen.

Około jedną trzecią łyżeczki kropli (ok. 60 kropli), wlać do szklanki bardzo ciepłego mleka. Napój można również osłodzić miodem. Po dokładnym wymieszaniu składników napój należy wypić na godzinę przed snem. Warto dodać, że skuteczną metodą może okazać się też może wypicie naparu z waleriany.

Anyż z winem

Anyż z winem

Mieszanka składa się z równych części kwiatu głogu, liści melisy, kłącza kozłka, szyszek chmielu i ziela dziurawca. Łyżkę ziół zalać szklanką wrzątku. Odstawić na kilkanaście minut. Pić 2-3 razy dziennie.

Kolejna mieszanka składa się z liści melisy, ziela nostrzyka, ziela marzanki, ziela bylicy, kwiatu wrzosu i kłącza kozłka. Łyżkę ziół należy zalać szklanką wrzątku. Krótko zagotować i wypić przed snem.

Jabłko i mleko

Bardzo prostym i popularnym środkiem na bezsenność jest spożywanie jabłek przed położeniem się do łóżka. Zjada się jedno lub dwa, wolno wszystko przeżuwając.




Nasennym działaniem odznacza się również mleko. Medycyna ludowa zalecała więc picie szklanki ciepłego mleka przed spaniem. Niekiedy zamiast słodkiego, zalecano także kwaśne mleko. W Bułgarii w trakcie nocnych przebudzeń radzono każdorazowo wypijać dwie, trzy łyżki mleka.

Odwar z korzeni kozłka i melisy

Popularna waleriana była powszechnie i często wykorzystywana jako lek przeciw bezsenności. Współczesna medycyna naturalna ma taką sama opinię. Najprościej przyrządzić napar. Łyżkę korzeni zalewa się szklanką wrzącej wody, trzyma pod przykryciem co najmniej kilkanaście minut, po czym się odcedza. Pijemy 2-3 razy dziennie po szklance płynu, albo tylko szklankę na godzinę przed snem. Drugim ziołem, które pomoże na zasypianie jest melisa. Pija się z niej herbatki sporządzane z jednej łyżeczki ziela na szklankę wrzątku.

Melisa jest jednym z niewielu ziół bezpiecznych dla kobiet będących w ciąży. Melisa Pomocna będzie przy bólach głowy lub problemach z zaśnięciem. Pomaga też łagodzić dokuczliwe mdłości w pierwszym trymestrze ciąży. Takim właśnie miodem dla duszy i ciała jest ta cytrynowo pachnąca, odświeżająca roślina.



Wino walerianowe

Środkiem ułatwiającym zasypianie, ale też uspakajającym bywa picie wina walerianowego. Do butelki wina gronowego dolewamy kieliszek nalewki walerianowej (około 15 do 20 g) i dodajemy łyżeczkę pokruszonych liści melisy.

Odstawiamy na co najmniej dwa tygodnie, wstrząsając dość często. Po odcedzeniu wypijamy łyżeczkę na godzinę przed snem. Jeżeli wino przyrządzają sobie panie, mogą dodać do niego oprócz melisy także łyżeczkę szyszek chmielu.

Nalewka z owsa

Owies, dzięki swoim wyjątkowym składnikom odżywczym, wzmacnia układ nerwowy, łagodząc stany napięcia i redukując stres. Pozytywny nastrój zapewnią choćby witamina B1 i B5. By zatem wykorzystać uspokajające działanie tego zboża, warto pić nalewkę z owsa. Pomaga ona również w przypadku bezsenności. Do jej przygotowania potrzebujemy jedynie ziele owsa, które zalewa się 70% spirytusem. Nalewka będzie gotowa po 10 dniach. Można pić ją przed snem.

Napar z lawendy

Kwiaty lawendy znacząco wpływają na układ nerwowy (łagodzą skutki stresu, przemęczenia). Z nich również można przyrządzić napar, który rozluźnia mięśnie a także korzystnie wpływa na trawienie i apetyt. Dobrym pomysłem będzie też ustawienie bukietu z kwiatów lawendy w sypialni.

Herbatka rumiankowa

Rumianek to zioło mające właściwości uspokajające i rozluźniające, dlatego warto raz na jakiś czas zaserwować sobie herbatkę na jego bazie.